Школа раннього розвитку
Дитячий клуб «Лоло»
Київ
 
228 - 98 - 19
 
 
Ми у соц-мережах: Детский клуб Лоло в Facebook Детский клуб Лоло вконтакте  

Як навчити дитину читати

 

Ще декілька десятиріч назад вирішення питання про навчання дитини літерам ти читанню, батьки залишали шкільним педагогам. Зараз же вважається нормою, якщо дитина в два-три роки вже знає всі букви, а в перший клас малюк йде, читаючи вже досить швидко.

Але не всі діти залюбки навчаються читать і не всі батьки правильно підходять до навчання. Перші невдалі спроби можуть відбити бажання – дитина розуміє, що читати не так вже й легко і з трудом повторює спроби. Для того, щоб малюк швидко та з задоволенням освоїв азбуку, важливо притримуватись декількох простих правил.

Щоб дитині було легко та цікаво засвоювати матеріал, заняття повинні проходити в ігровій формі, вони повинні бути регулярними, але не довгими. Для початку буде достатньо 10 хвилин на день, з часом їх можна продовжити до 30 хвилин. 

На прешому етапі дитина повинна вивчити всі літери. Починати слід з найбільш простих – голосних і тих приголосних, які малюк правильно вимовляє. Дитині буде легше сприймати та запам’ятовувати літери, якщо вони пов’язані з чимось яскравим та знайомим. Наприклад, поряд з ними можуть бути зображені малюнки: Б – будинок, К – кавун; буква може асоціюватись з членом родини або близьким знайомим: М – Мамина, Д – Дідусева, Т – Татова; можна разом з малюком зробити літери з різних на дотик матеріалів та запам’ятовувати їх, розвиваючи тактильні відчуття: С з хутра – собака і т.д.
Навчаючи дитину літерам, слід вчити не назву літери (еМ), а назву звуку (М).

Наступний етап навчання – це читання по складам. Існує велика кількість літератури та методичних посібників, в яких можна знайти рекомендації, як ефективніше, швидше та легше всього навчити дитину читати по складам. 
На цьому етапі важливо пояснити дитині механізм утворення з двох окремих літер одного складу (літера М прийшла до літери О – вийшло МО; корабель Д приплив на острів А – вийшло ДА і т. п.). Як тільки дитина зрозуміє принцип з’єднання літер у склади, вона почне читати по складам. Але потрібно пам’ятати ще й про вікові особливості психіки дитини – до трьох років мозок малюка ще не готовий об’єднувати букви в склади, тому не тисніть на нього та не вимагайте неможливого.
Навчивши малюка читанню складів, починайте читати з ним односкладові слова (МАК, РАК, БИК), пізніше, слова, що складаються з двох складів, а потім і довші. 

Не забувайте, що навчання читанню повинно бути таким же ігровим та яскравим, як і навчання літерам. Слово, прочитане дитиною, повинно бути підкріплене зображенням: картинкою або іграшкою. На цьому етапі слід розвивати й фонематичний слух дитини: визначення першої (пізніше останньої, другої) літери в слові (імені дитини, мами, тата); визначення на слух кількості складів у слові і т.п.

Навчившись читати слова та розуміти їх смисл, дитина може переходити до читання речень. Спочатку коротких, частина слів в яких може бути замінена картинками (Ма-ша знай-шла гриб – замість слова гриб - малюнок).
Коли малюк оволодіває необхідними для читання навичками, радість новизни від цього поступово проходить, він читає важко та повільно і пройде ще багато часу, перш ніж він зможе перейти до швидкого читання. На цьому етапі необхідно пидтримувати його інтерес до читання, ні в якому разі не тиснути, оскільки це викличе в дитині тільки протест та негативне відношення. Читайте разом з ним, просіть його почитати вам в голос, пишіть йому жартівливі записочки і т.д. 

Процес навчання читанню проходить для малюка непросто та довготривало. Щоб в дитини не виникло додаткових ускладнень та негативних переживань, йому необхідна допомога, підтримка та розуміння батьків. Займаючись із своїм малюком, підключить вашу фантазію та творчітсть, запасіться терпінням та ласкою, і, що дуже важливо, не забувайте хвалити його за всі, навіть найменші, досягнення.


Педагог-психолог дитячого клуба «Лоло»
Наталія Шульга